Kyläasiamiehet kävivät pankissa

Länsi-Uudenmaan Säästöpankki ilmoitti kesäkuussa sulkevansa vuoden 2019 loppuun mennessä pienimpiä konttoreitaan. (lue tästä lisää: https://www.saastopankki.fi/fi-fi/pankit-ja-konttorit/lansi-uudenmaan-saastopankki/ajankohtaista/lusp-sulkee-konttoreita )

Kyläasiamiehet saivat runsaasti yhteydenottoja aiheesta, Lohjan Kylät ry:n hallituksen jäseniä kävi aiemmin keskustelemassa yhteistyömahdollisuuksista pankissa ja sovittiin, että kyläasiamiehet kävisivät vielä lisäkeskusteluja pankissa.

Tästä kyse:

Turvatakseen jatkossakin parhaat mahdolliset henkilökohtaiset asiantuntijapalvelut on Säästöpankki tehnyt päätöksen

  • Aseman
  • Karjalohjan
  • Pusulan
  • Sammatin
  • Saukkolan
  • Virkkalan
  • konttoreiden toimintojen ja palveluiden siirtämisestä Karkkilan, Kirkkonummen, Lohjan ja Nummelan konttoreihin vuoden 2019 loppuun mennessä.

Päätöksellä ei ole välittömiä henkilöstövaikutuksia, joten jatkossakin asiakkaan on mahdollista asioida tutun toimihenkilön kanssa.

Pankissa panostetaan henkilöstön liikkuvuuteen, jolloin asiakkaan ei välttämättä tarvitse tulla pankkiin vaan pankki voi tulla entistä useammin asiakkaan luo. Pankki arvelee tämän helpottavan etenkin yrittäjien ja maatalousyrittäjien arkea, kun aikaa säästyy varsinaiseen elinkeinotoimintaan käytettäväksi.

Säästöpankin asiakkaat voivat hoitaa pankkiasioitaan jatkossakin monipuolisesti.

Kaikissa neljässä konttorissa tulee jatkumaan käteisen rahan palvelut. Ajanvarauksella palveluajat (ma-to 8-20) – enemmän neuvotteluaikoja iltoihin, mahd tulevassa myös lauantaisin

Asiakkailla on jo jonkin aikaa ollut mahdollisuus hyödyntää verkkotapaamisia, joiden avulla voidaan palvella asiakkaita siellä, missä he kulloinkin tahtovat pankkiasiansa hoitaa. 

Käteistä asiakkaat saavat edelleen Otto-käteisautomaateilta tai ostosten yhteydessä K-ruokakaupoista tai Neste K-liikenneasemilta. Talletukset onnistuvat TalletusOtto-automaatteja hyödyntäen.

Säästöpankin asiakaspalvelu palvelee puhelimen ja chatin välityksellä maanantaista perjantaihin klo 8-22. 

Lohjan Kylät ry:llä huoli siitä, että

Verkkopalvelut eivät ole kuitenkaan riittävä palvelumuoto ikääntyneille asiakkaille tai niille, joilla on aisti- tai muistiongelmia ja jotka ovat mahdollisesti muiden avun varassa. Kuinka taataan heidän tietoturvallisuutensa? Pankkitoimihenkilö on työnsä puolesta ollut luotettava henkilö hoitamaan asiakkaan asioita. Lisäksi verkkoyhteydet saattavat olla kylä- ja haja-asutusalueilla ongelmallisia eikä kaikilla ole edes tietokonetta.

Tilastokeskuksen mukaan (v 2017) mukaan iäkkäitä Suomessa on yli 20 % koko maan väestöstä ja internetiä käyttää 65-74 vuotiaista 69% ja 75-89 vuotiaista 23%.

Valli ry:n (Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry) teettämän kyselyn mukaan 59% vastaajista halusi pankkitoimihenkilön opastavan heitä uusien tunnistautumisten kanssa. Saman ikäihmisille suunnatun kyselyn mukaan vastaajista verkossa vastanneista 36% ja paperilomakkeella vastanneista 52% toivoivat pankkipalveluja 30 minuutin matkan sisällä. Samassa kaupungissa verkossa vastanneista toivoi 58% ja paperilomakkeella 40%. Iän tuomat muutokset ovat tuottaneet vaikeuksia pankkipalvelujen käyttämiseen 21% vastaajista. (https://www.valli.fi/fileadmin/user_upload/Ikaeteknologiakeskus/Pankkipalvelukysely_Lea_Stenberg.pdf)

  • kylätalojen mahdollisuudet
  • vapaaehtoisten osallistaminen
  • yhdistysten käteispanot (kolikoita huomattava määrä)

Yhdistykset asiakasryhmänä usein tarvitsevat nimenomaan paikallisia palveluja, eikä kaikki pankit tarjoa yhdistyksille niitä.

Yhdistysten varainhankinta on usein käteisen varassa ja näin ollen käteisen käyttö ja tallentaminen on yleistä. Tästä syystä arvostamme sitä, että Säästöpankki on ottanut vastaan yhdistysten tapahtumien tuottoja myös käteisenä, kolikkoinakin. Toivomme, että mahdollisuus säilyy, tavalla tai toisella.

Pohdimme moniakin keinoja, joilla voimme turvata kyläläisten palveluja, mutta niistä vielä lisää myöhemmin.

Keskustelumme oli erittäin hyvää ja yhteistyömyönteistä. Lohjan Kylät ry ja Länsi-Uudenmaan Säästöpankki tulee järjestämään yhteisen tilaisuuden kyläläisille, jotta pystymme vastaamaan kysymyksiin ja tuomaan tietoa kyläläisille.

Kyläasiamiehet kävivät pankissa

Yksi kommentti “Kyläasiamiehet kävivät pankissa

  1. Tässä on vielä sellainenkin pointti, että myös Säästöpankin kokoontumistilat poistuivat paikallisten käytöstä. Kysyin asiaa, ja vastaus oli, ettei tiloja ole mahdollista varata jatkossa. Sama tapahtui Osuuspankin kerhotilojen kanssa, kun pankki sulki ovensa Pusulassa. Upeat ja monipuoliset tilat seisovat tyhjillään ja yhdistykset ja kyläläiset eivät kokoonnu tilojen puutteessa. Niin surullista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Siirry sivun alkuun